– Dere er så utrolig defensive!

– Bransjen må våkne! Markedsfør norsk bærekraftig tre for det det er verdt. Situasjonen for skognæringen har aldri vært bedre, mener investor og bygger av Mjøstårnet, Arthur Buchardt. Tegning Knut Høihjelle

– Jeg bygger hoteller for en milliard kroner i året, men har aldri blitt utsatt for noen som vil selge meg noe av tre.

Det sier hotellmagnat Arthur Buchardt til forsamlingen på Norskogs Skogforum på Biri, her vanker det humoristiske sleivspark med underliggende alvor til alle i næringen. Få mil unna bygger han i disse dager det 18 etasjers høyhuset Mjøstårnet i limtre i hjembygda Brumunddal.

«MARKEDSFØRER» EIENDOMSRETTEN

Buchardt syns i grunnen ikke å ha noe bilde av skognæringa i hodet. – Jeg ser for meg fiskere, reiseliv og mekanisk industri, men jeg har ikke noe bilde av hvem og hva skognæringa er i dagens samfunn. Eller hva dere representerer av sysselsetting, verdiskaping eller miljøgevinster, starter han lett undrende. – Jeg vet at dere er opptatt av lengden på tømmerbiler, og så vet jeg at dere er opptatt av eiendomsretten. Men det blåser jo jeg som kunde i. Og hva næringa mener, vet jeg fortsatt ikke… Det gjør at jeg opplever skognæringa som både introvert, konservativ og lite markedsorientert, slår han fast.

Les mer i Norsk Skogbruk nr 11-2017

SHARE