Norsk produksjon av biodrivstoff: Økonomiske insentiver og forutsigbare regler nødvendig

DIALOG: Vi har bedt regjeringen om ikke å fjerne alle insentiver, men ta et steg til siden, tenke seg om litt, ha en dialog med alle bransjene og lage en mer langsiktig plan, framfor å gjøre disse brå endringene på tampen av året uten helt å vite hvilke utslag de får, sa Inger-Lise Nøstvik i Drivkraft Norge.

– Det er lange løp, og det er en risiko for at noen blir for utålmodig. Da tenker jeg ikke på eierne våre for de mener alvor, men på det politiske miljøet – at de tror det ikke skjer noe. Men her skjer det mye, og vi må bare stå det løpet ut, så kommer det til å komme norsk produksjon av avansert biodrivstoff.

Det sa Thomas Skadal fra Biozin Holding på årets Bioenergidager der en av sesjonene var viet biodrivstoff. Dette var etter at statsbudsjettet var lagt fram i oktober, men før revidert og endelig versjon forelå i desember, og forslaget om å fjerne avgiftsfritaket på den delen av biodrivstoffet som blir omsatt ut over omsetningskravet ble gjennomgangstema i debattene.

– Vi trenger alle drivstoffvarianter

Inger-Lise Nøstvik fra Drivkraft Norge, organisasjonen som tidligere het Norsk Petroleumsinstitutt, har mer enn en gang vært oppgitt over rammebetingelser som blir fastsatt under en måned før de trer i kraft. 

– Det er veldig vanskelig for våre medlemmer nå å ikke vite hvilket avgiftsopplegg som gjelder fra 1. januar. Da er det fryktelig vanskelig å planlegge. Det er vanskelig å kjøpe inn riktige komponenter og det er vanskelig å fortelle kundene hva slags priser de kommer til å få på produktene sine, sa hun og la til at for de som vurderer å investere noen milliarder i et produksjonsanlegg er det også åpenbart viktig at det er forutsigbare og langsiktige rammebetingelser som gjelder.

Les mer i Norsk Skogbruk nr 12

SHARE